söndag 13 februari 2011

En hög med rulltårta och grädde


Till födelsedagsfirandet idag gjorde vi världens enklaste tårta som jag måste tipsa er om. Eller tårta och tårta... Julias beskrivning av den var "Asså, det är en tårta men det ser ut mer som hög".

Ja ja, tårta eller hög... man gör helt enkelt en rulltårta efter följande recept:

3 ägg
1,5 dl socker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 msk kakao

Vispa ägg och socker pösigt och blanda sen i resten av ingredienserna. Häll upp smeten på en plåt med bakpapper på och grädda i 250 grader ca 5 minuter. Ta ut kakan, bre på hallonsylt och rulla ihop.


Efter att rulltårtan vilat ett tag är det bara att skiva den och sen varva med grädde och bär på ett fat.


Väldigt snabbt, väldigt enkelt och väldigt gott!!

9 kommentarer:

  1. Allt som är enkelt att göra går hem hos mig, och med herr Fräkens födelsedag i antågande antecknar jag allt som man kan trolla ihop lite på en höft! :-D

    SvaraRadera
  2. Yum, yum! Väldigt fin liten hjälpreda du hade där;-)

    Ser ut att ha varit en toppensöndag!

    Kram,
    A

    SvaraRadera
  3. Mm vad gott! Såg något liknande inne hos underbaraClara för ett tag sedan. Rulltårta är något av det smaskigaste jag vet :-)

    SvaraRadera
  4. Den såg supergod ut, och en bra variant på tårta för de som inte är så glada i traditionella tårtor. Mysig söndagsbild du hade förresten!

    Kram Elvira

    SvaraRadera
  5. Kanske inte så snygg, men den ser jätte smarrig ut!

    SvaraRadera
  6. Den högen ser verkligen smarrig ut..:))Hjärtekram från mig../Annelie

    SvaraRadera
  7. Vilken fin blogg du har, full av kreativa idéer och tips!

    SvaraRadera
  8. Viken utomordentligt bra idé att göra en "hög". Ser jättefint ut, det kommer jag att ta efter!

    Hälsningar,
    Kristina

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarera och hälsningar, det är jättekul att få veta vilka som är här inne och kikar. Tack! //Petra