onsdag 23 februari 2011

Fixa galgen

Så var det då dags för mig, att som sista deltagaren ta stafettpinnen i Stinas pysselstafett. Igår var det Henrietta som virkade disktrasor och idag tänkte jag visa hur ni enkelt piffar till galgarna hemma.


Fram med trägalgar, pensel, textillim och ett fint tyg och börja med att riva tyget i ca 2-3 cm breda remsor.


Stryk lim på baksidan av remsorna.


Sedan är det bara att vira tygremsorna runt galgen så dom täcker helt. När remsan tar slut börjar du bara med nästa och virar vidare.


Sen var det klart! Galgarna är nu färdigpiffade och betydligt roligare än innan.

Nu lämnar jag över stafettpinnen till Stina för att imorgon summera upp hela pysselstafetten.

19 kommentarer:

  1. Bra pyssel, ska jag komma ihåg!
    Kram f

    SvaraRadera
  2. Det här är ju ett perfekt pyssel för mig och mina tjejer.... ska hålla det synligt i skallen ;)

    Kraam Tina

    SvaraRadera
  3. Men oj så fint!
    Har liksom aldrig tänkt på hur mina plastinlindade galgar från 50-talet är gjorda... men det är såklart att det är så här man gör!

    SvaraRadera
  4. Allt man kan göra med tygremsor är bra. ;-)
    Tack för ett bra avslutningspyssel till Pysselstafetten! :-)

    SvaraRadera
  5. Vad fina dom blev! Jag hade tänkt virka överdrag till ett par galgar men det här kan helt klart vara ett alternativ...

    SvaraRadera
  6. Fina och hyperenkla att göra ju!
    Tycker att det är så bra med tygklädda galgar, kläderna hänger kvar och glider inte ner så lätt som på oklädda galjar!
    Jag brukar sy gammeldags galgfodral:
    http://helenej.blogspot.com/2009/03/varstadning-i-kladkammaren.html
    Men dessa är ju enklara att bara "snurra ihop" på stört! Tack för tipset!

    SvaraRadera
  7. Snyggt! Och enkelt! Mycket enklare än alla idéer som jag haft om hur jag ska klä om galgarna ;)

    SvaraRadera
  8. Du er så flink! Jeg blir inspirert. Skal så absolutt prøve på dette jeg og. Kjempe lekre ble de!

    SvaraRadera
  9. Åh så fina! och smart för då kasar inte plaggen av galgarna så lätt heller!

    SvaraRadera
  10. Skal sei, dei blei jo kjempe fine :)

    SvaraRadera
  11. Bra idé, det ska jag komma ihåg när vi väl kommer oss för att fixa vår omöjliga hall.

    SvaraRadera
  12. Bra idé!
    Jag har målat en del trähängare med blank vattenbaserad lackfärg.

    SvaraRadera
  13. ååh! så glad jeg ble for å finne dette tipset! jeg haqr jo funnet vakre stoffer, som desverre var blitt revet opp til å veve gulvmatter med ;(
    nå vet jeg hva jeg skal gjøre med dem!!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarera och hälsningar, det är jättekul att få veta vilka som är här inne och kikar. Tack! //Petra