måndag 24 oktober 2011

Favorit i köket

Dags för ett nytt tema i Fabriken och denna gång är det Favoriter i köket som ska stötas och blötas av Fabrikens alla medlemmar.

Eftersom vi har ett kök som är lite mer som en genomfart och inte ger plats för särskilt mycket inredning alls så tänkte jag fokusera på favoriterna som tillagas i köket istället. 


Här ser ni ingredienserna som tillsammans bildar en av mina absoluta favoriter i  köket - Vietnamesiska vårrullar. En favoriträtt som vi äter själva och bjuder på ofta.

Det kan låta avancerat men det är det verkligen inte. Vi brukar även kalla det för vietnamesisk tacos, eftersom det är precis lika snabbt och enkelt att göra som vanlig tacos och konceptet är detsamma - alla ingredienserna i små skålar och så får matgästerna plocka och fixa sin egen mat som man vill.


Det som behövs införskaffas är böngroddar, koriander, thaibasilika, jordnötter, risnudlar, rispapper och färska räkor. Bara hacka och lägg upp allt i varsin skål, i sann tacosanda. Risnudlarna kokar man bara upp och häller över lite sesamolja.


Såsen till hela kalaset gör ni så här:

1 dl thaivinäger
1/5 dl fisksås
1/5 msk sesamolja
2 msk sweet chili sås
2 vitlöksklyftor
1 lime
1 fint tärnad morot


Sen när man ska äta så blöter man bara upp ett rispapper i varmt vatten, fyller med allt gott och rullar ihop till en vårrulle. Och så i med vårrullen i ett salladsblad så blir det inte så kladigt att hålla.
Smaklig måltid!

 

Vill ni se några av mina andra favoriter i köket, som går mer på inrednings- och köksgerådstemat så kan ni titta på mina senaste tillskott i köksskåpen här och här.

19 kommentarer:

  1. Det är så ljuvligt gott med vietnamesiska vårrullar, vi brukar göra det här hemma vi med, men nu var det ganska länge sedan. Tack för påminnelsen, det kanske man ska överraska maken med till helgen efter att han har varit borta hela veckan, då kommer jag ligga på superplus : )

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Det låter gott. Och ser gott ut. Jag har aldrig prövat.

    Jag ska försöka ansöka om medlemskap i fabriken igen. Så snart kommer ett inlägg om vårt kök...

    Ha en bra dag!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Men oj, det har vi aldrig provat. Tack för tipset, det ser riktigt gott ut!! :)

    Kram Linda

    SvaraRadera
  4. MUM, det där låter jättegott! Tack för tipset.

    Fin dag!
    Maria

    SvaraRadera
  5. MUMS ska det ju såklart stå... :)

    SvaraRadera
  6. Och här sitter jag och är sååå hungrig och kikar in hos dig. Nu dreglar jag ju.... Kramar Kicki

    SvaraRadera
  7. Åhh vad gott det såg ut! Det skall jag testa...

    SvaraRadera
  8. Tack. Ja, det är mysigt med soffa :)

    Vårrullarna ser jätte goda ut! Hade gärna smakat en :)

    SvaraRadera
  9. Wao! Nå ble jeg plutselig litt sulten kjenner jeg...

    SvaraRadera
  10. Rispapper låter ju inte så lockande, men det ser onekligen väldigt gott ut! :)

    SvaraRadera
  11. Nam nam!
    ...dette ser jo fantastisk godt ut! Tusen takk for mattips*smile*

    Flott ny uke til de!
    Klem klem

    SvaraRadera
  12. Låter väldigt gott, ett riktigt helgtips.

    Ha en fin vecka. // Lissen

    SvaraRadera
  13. Att få plocka ihop själv vad man vill ha är toppen!
    Jag som är allergiker kan ju undvika det jag inte kan äta..
    Och rispapper? Det är ju kanon, jag tål inte gluten.
    Perfekt måltid och det kan behövas en ny tacos här hemma!

    SvaraRadera
  14. Men oooh vilka snygga rullar. Hoppas det är lika goda som de gör sig på bild. Ser verkligen supersmarrigt ut. Fins bidrag till fabriken!!

    SvaraRadera
  15. Åh, vad gott det ser ut! Vad använder man för deg till själva rullen? Jag kan inte äta de vanliga sädesslagen så jag undrar om jag kan äta det där, ser mer ut som rismjöl.

    SvaraRadera
  16. Sitter här i soffan och gör en runtur bland Fabrikens alla fina kök. Blir jättehungrig när jag ser dina bilder!
    Ha en riktigt skön helg önskar din Fabrikskollega Lisbeth, med bloggen http://inredningsdesigner.blogspot.com/

    SvaraRadera
  17. Ser otroligt gott ut! Tack för tips, detta ska jag absolut prova.

    SvaraRadera
  18. Mätt och belåten, så gott, tack för tips!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarera och hälsningar, det är jättekul att få veta vilka som är här inne och kikar. Tack! //Petra