lördag 31 mars 2012

Det blir inte alltid som man tänkt sig...


Planen för dagen var att jag skulle sätta mig på balkongen i solen och påta lite med sommarens odlingar. Det är ju dags att börja förgro nu om det ska bli nån hemodlad tomatsallad i sommar. Men jag behöver väl knappast förklara hur osugen jag blev på att sitta på balkongen och plantera tomater när vaknade imorse och marken var täckt av ett vitt lager snö. Nej, det blir inte alltid som man tänkt sig och odlingsplanerna blev snabbt lagda på hyllan i väntan på att våren ska komma tillbaka. 

Jag och Viggo har mest jäst i soffan istället, nu under eftermiddagen och kvällen, men snart är det nog dags att samla kraft och resa på sig. Bästa pastan tillagas just nu i köket och det börjar lukta som att det är färdigt.


Fröerna, de fina trädgårdshandskarna och spaden är föresten inhandlade på Brunnsvikens Trädgård i veckan och det är ett ställe jag rekommenderar alla som har vägarna förbi att stanna till på. Här finns allt man kan tänka sig i blomster- och trädgårdsväg plus krukor och fågelbad och andra balkong- och trädgårdsdekorationer som skapar ett våldsamt ha-begär. På somrarna har dom dessutom självplock av blommor, gurkor, squash, tomater och massa annat. Och efter ni shoppat klart kan ni äta lunch i det mysiga växthuset eller ute i trädgården. Som sagt, väl värt ett besök!

7 kommentarer:

  1. Ja våren ko verkligen av sig en stund! Grattis till både barn på gång och det fina reportaget i Amelia Vår!
    /Henrietta

    SvaraRadera
  2. snö kan verkligen ta död på inspirationen... hoppas att den försvinner fort för jag är helt inställd på vår, och vägrar något annat! :-)

    SvaraRadera
  3. Nä hugaligen, snö alltså? Jag vågar nog inte kika ut imorgon bitti, med tanke på den bitande nordanvind som svepte över oss idag...

    SvaraRadera
  4. Åh, tack snälla! Det vill jag ju gärna. Nästan lila bra som en storstädning ;)

    SvaraRadera
  5. Brunnsvikens trädgård måste jag lägga på minnet, det låter helt ljuvligt! Själv har jag ett gäng små tomatplantor ståendes på fönsterbrädan här hemma, det är så kul att se dem växa!

    SvaraRadera
  6. Samma här! Snön rasade uppifrån och flera minusgrader igår. Men idag är det fint igen. Inget vitt här! :)

    SvaraRadera
  7. Lite barnkul om man vill plantera tomater med korta människor är att plantera tomatskivor -blir ju nya plantor av de fröerna också :)

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarera och hälsningar, det är jättekul att få veta vilka som är här inne och kikar. Tack! //Petra