torsdag 5 april 2012

Den bästa högtiden...


Ju mer jag tänker på det, desto mer övertygad blir jag om att påsken nog måste vara den bästa högtiden av dom alla. Ingen annan högtid är väl så otvungen som påsken...

På julen ska det städas och pyntas och fixas och köpas miljarders julklappar och man ska hinna träffa hela tjocka släkten. På nyår ska det vara übertjusigt och glamour och massa exklusiv mat och fest. Och på midsommar bryter man nästan ihop och alla planer går i stöpet om det inte soligt och varmt väder.

Men vid påsken finns inga direkta krav, bara ett helt gäng lediga dagar.
Vill man pynta så gör man det, men väljer man att låta bli så är det ingen som tycker det är märkligt. Vill man äta massa ägg och lammstek så är det fritt fram att göra det, men det är inte hälften så skumt att skippa lammet på påsken som det hade varit om man skippat skinkan och sillen på julen. Man behöver inte ha ångest långt innan för att man måste hitta det perfekta påskägget att ge bort, som man kan ha inför julklappsshoppingen. Godis är godis liksom, och det finns i varenda matvaruaffär. Inte så svårt. Och visst är det en bonus om det är fint väder hela påsken, men det är inte som på midsommar att man hysteriskt knarkar väderleksrapporten tio gånger om dagen hela veckan innan och nästan hoppas sig blå och grön på sol och värme.
Ja, jag är i alla fall övertygad... Påsken är den bästa högtiden!!

Glad Påsk på er!!

9 kommentarer:

  1. Bra skrivet, har av någon konstig anledning själv börjat gilla påsken mer och mer. Kan ligga något i det du säger, lediga dagar med familjen utan stress är alltid ett stort plus i kanten!

    Glad påsk

    SvaraRadera
  2. Håller med! Du, den där sjalen med fläta å så... du skulle inte kunna plita ner en liten beskrivningen eller så?? Va så sugen på att fixa en sån till mamma i morsdagspresent.. men jag fatta liksom inte av bilden ;)

    SvaraRadera
  3. Det hade jag aldrig tänkt pá men du har alldeles rätt.
    Fast om man är spanjor, katolik och bor i södra Spanien dá är det den viktigaste veckan pá hela áret.
    Nu är jag varken spanjor eller katolik sá jag ska ta det hela mycket lugnt.

    SvaraRadera
  4. Jag kan bara instämma! Och har man bara köpt hem ett gäng vårlökar så är det påskpynt nog, precis som du så smart visade. Jag gillar verkligen idén, men eftersom jag planerar att vara as-lat den här helgen får vi se om jag ens ids göra ett sånt arrangemang. ;)
    Vilket är nästa projekt från S&S då?

    SvaraRadera
  5. Så sant, så sant...
    Det har jeg aldri tenkt på men du har jo helt rett.
    Påske er en fin høytid ja.
    Kos deg alt du orker med din familie.
    KLEM

    SvaraRadera
  6. Instämmer och gillar skarpt! Några lediga dagar för att bara njuta av våren - vad mer kan man önska?

    SvaraRadera
  7. Håller med dig! Påsken är ren avkoppling...om man inte jobbar som jag :)

    Glad påsk finaste bloggvän!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarera och hälsningar, det är jättekul att få veta vilka som är här inne och kikar. Tack! //Petra