torsdag 22 november 2012

Glöggfest


Gissar att jag inte är den enda som tjuvstartat med glöggen redan. En snabb scanning av blogg- och Instagramvärlden avslöjar att det är fler med mig som kickat igång glögg- och julsäsongen redan.

Blossas smak för året - Yuzu Ingefära - var riktigt god. Den bästa på flera år faktiskt, om ni frågar mig.


Inbjudningarna till årets glöggfest är skickade och med mitt nyvunna intresse för bakning så kommer jag gå all in på kakbordet. Macarons med pepparkakssmak och saffranssmak har redan bakats och ligger i frysen. Jag utgick i vanlig ordning från Annas recept som det är omöjligt att misslyckas med och smaksatte bara marängen och smörkrämen med pepparkakskrydda resp. saffran. Lite, lite kakao också i pepparkaksvarianten. För att få den bruna färgen.


I övrigt har jag inte riktigt bestämt vad som ska hamna på kakbordet. Men visst har jag några lösa idéer. Det är inte ju direkt svårt att hitta inspiration och roliga idér till julbaket om man bara sätter sig några minuter bakom datorn.


Men jag väntar åtminstone till dagens slut innan jag bestämmer mig.
Idag kommer det ju nämligen finnas en nästan outsinlig källa till glöggfest-inspiration eftersom det är just Glöggfest som är veckans torsdagstema hos Fabriken.

21 kommentarer:

  1. och just nu när jag läser ditt inlägg insåg jag just att det var det som var temat på Fabriken.
    Hoppsan hoppsan... måste genast knepa ihop något.
    Är imponerad av dina macarons, skulle aldrig få dem så fina. Kan inte heller säga att jag är någon hejare att baka heller och då kanske man inte ska börja med macarons.
    Tack för ett inspirerande inlägg :)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag har ännu inte hunnit testa den glöggen, måste göras! Åh vilka goda macarons, ska nog ta mig lite tid till bak snart, ska spana in de recepten, tack för länken!

    Ha en toppendag!
    Kram Catta

    SvaraRadera
  3. Fina bilder och nu har du verkligen fått kläm på dina macarons, ser så goda och fina ut så.

    Kram Victoria

    SvaraRadera
  4. ja visst var den god årets blossa glögg och snygg flaska också. tack för länken på macarons de ska jag testa:)

    ha en mysig dag

    Kram Johanna

    SvaraRadera
  5. Fina macarons, jag har inte testat att göra egna, det blir nog något enklare här ;-)

    SvaraRadera
  6. Hej,
    Så spännande att baka egna Macarons!! Det skulle jag vilja testa... skall kolla på Annas recept!

    Kan tänka mig att det blir gott med pepparkakssmak!!
    ha det gott och lycka till med festen!
    Monica

    SvaraRadera
  7. Måste prova på att baka saffrans och pepparkaks macroner de ser ju så otroligt goda ut.

    SvaraRadera
  8. Glöggen har jag inte smuttat på än, men fleeera burkar pepparkakor och litrar med julmust har passerat magen :0)Låter trevligt med glöggfest och med det där superfina macronsen kan det ju inte bli annat än succé! /Louise

    SvaraRadera
  9. De är perfekta dina mackisar, men sen har du ju ett väl beprövat recept också, blink-blink.

    Jättefint inlägg. Vad tror du om choklad & kanel? För mycket?
    Titta in på mitt inlägg lite senare för en färgglad och god sak till dessertbordet.

    "...Varje kvinnas rätt att hänga bollar i taket på julafton..." Herre Gud, vad jag skrattade....!

    SvaraRadera
  10. jag gillar också den där glöggen, massvis. och snygelisnyggsnygg flaska.
    och vad du är duktig på att baka maccisar! wow!

    ha en fortsatt fin dag, u

    SvaraRadera
  11. blossa kan ju inte annat än applådera åt bloggvärlden.....flaskan finns med på väldigt många bloggar..*skrattar..

    ser väldigt gott ut med kakorna där..

    Kram

    Pernilla

    SvaraRadera
  12. Saffransmacarons! Vilken strålande idé! Det måste jag också prova :)

    /Sarah

    SvaraRadera
  13. Jomenvisst har man glöggat lite. Men inte smakat årets smak ännu.
    Och dina macrons ser ju delikata ut!
    Ha en fin kväll! /Elin

    SvaraRadera
  14. Vilka vackra glasljustakar och frestande bilder!
    Ha det gott!
    *Kram Helen

    SvaraRadera
  15. Vi har tjuvstartat här med och det tycker vi att man ska.. det är ju så gott! Kram från oss

    SvaraRadera
  16. Det ser ljuvligt gott ut hos dig! Glöggen har provats här också, men inte årets Blossa! Dags för den också hör jag här. :)

    SvaraRadera
  17. Ser så gott ut så! Årets blossa fick det bli här hemma också i år. Håller med dig, årets är nog den godaste hittills! Ingefäran gör det lite extra juligt tycker jag. Jättesnygga bilder bjuder du på idag!
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  18. Vilken fin tolkning av temat du har gjort! Det så roligt nu med alla dessa olika glöggsorter som finns! Denna har jag dock inte testat!

    Å. dina macarons var bedårande!

    SvaraRadera
  19. Åh låter så himla gott - blir sugen på att testa! :) Tack för härlig inspiration. Kram!

    Ps. För att göra nötter a la Karin blandar du i honungen direkt med övriga ingredienser. Jag hade nog i lite extra av allt också!

    SvaraRadera
  20. MM, det ser og høres godt ut:) Stilig pynta!!
    Ha en riktig god helg! KLEM.

    SvaraRadera
  21. Det där ser inte helt fel ut ) grymt gott och mysigt!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarera och hälsningar, det är jättekul att få veta vilka som är här inne och kikar. Tack! //Petra