söndag 23 juni 2013

Sju sorters kakor är ju bara sooo last year. Nu är det sju sorters tårtor som gäller


Midsommar tjugohundratrettons nya inslag var tårtbuffén. En tårta från varje familj gav totalt sju sorter på buffébordet. En tårtbuffé som fick det att flimmra lite framför ögonen, vattnas i munnen och gunga aningens under fötterna.


Mycket jordgubbar, såklart (det var ju ändå midsommar) men ändå sju helt olika skapelser och förutom jordgubbarna bjöds det bland annat på dumlemousse (guuudomligt), chokladtårta och banana-toffietårta.


Mitt bidrag till festligheterna blev en Jordgubbscheesecake med lemon curd på chokladbotten.

Chokladbotten:

100 gram rumstemeprerat smör
2,5 dl strösocker
2 msk sirap
2 ägg
2 dl vetemjöl
1/5 dl kakao
1 nypa salt

Vispa ihop smör, socker och sirap till en mjuk smet. Tillsätt sedan äggen ett i taget. Blanda de torra ingredienserna i en separat skål och rör sedan ner i smörblandningen. Häll i en smord och bröad form och grädda i ca 20 minuter på 175 grader. Efter att kakan svalnat tar du den ur formen, diskar formen och täcker den med plastfolie och lägger sedan ner kakan igen.

Cheesecakesmet:

5 gelantinblad
200 gram philadelphia
2 dl creme fraiche
2 dl vispgrädde
1,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
300 gram färska jordgubbar

Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten ca 5 min. Blanda ihop philadelphia, creme fraiche, socker och vaniljsocker. Tillsätt äggen, ett i taget och rör om. Vispa grädden. Mixa jordgubbarna till en puré. Vänd ner jordgubbspurén i smeten och vänd sedan ner grädden. Rör till en slät smet. Krama ur gelatinbladen och smält dom i lite, lite vatten. Häll i gelatinet i smeten och rör om.

Bred sedan på ett lager lemon curd (utmärkt recept finnes här) på chokladkakan och häll över jordgubbssmeten. Låt stelna i kylskåpet minst 4 timmar, helst över natten. Ta ut och dekorera på varlfritt sätt. Jag dekorerade min tårta med jordgubbar som jag marinerat i lite socker och limesaft i ca en timme.


Och så en sammanfattande betygsättning då.
Smak på tårtan: 4 av 5 (alltså väl värd att testa). Svårighetsgrad på tårtan: 3 av 5. Bloggen där jag hittade receptet på tårtan: 5 av 5 (kan inte fatta att hon bara är 15 år, Matilda som har bloggen. Snacka om duktig tjej!)


Mitt bidrag till Fabrikens söndagsbild - tårtor i överflöd. Klicka er vidare dit för att se vad de andra medlemmarna bjuder på denna söndag.

11 kommentarer:

  1. Tårtor kan man inte få för mycket av. Jordgubbs cheesecake låter väldans gott, tack för receptet.

    SvaraRadera
  2. Vad glad jag blir att du testat min jordgubbscheesecake och att du gillar min blogg!! :)

    SvaraRadera
  3. härliga bilder... låter som en helt fantastisk midsommarafton!

    SvaraRadera
  4. Har bara en fråga. Finns det några rester?!?

    SvaraRadera
  5. Herre gud så gott! Underbara underbara bilder!

    SvaraRadera
  6. Det låter ju farligt gott, men är det midsommar så är det! Kram carolina

    SvaraRadera
  7. Holabandola! Hur gott ser inte detta ut då?! Det riktigt vattnar sig i min mun när jag tittar på ditt inlägg. Jag håller på att fastar då jag ska in och göra en tarmundersökning imorgon....och bara för att man absolut inte får stoppa något i munnen blir jag ännu mer sugen på tårta. Imorgon kväll när jag får äta igen ska jag göra en tårta och fira att jag är klar :)
    Kram Sofia

    SvaraRadera
  8. haha, galning! Ser underbart gott ut :-D

    SvaraRadera
  9. Oj vad gott! Ni måste ha blivit hemskt mätta. :)
    Banoffe pie är ju sjukt gott, nu blev jag jättesugen på det. Kanske den stundande semestern får firas in med en sådan?

    SvaraRadera
  10. Vilken fantastisk buffé! Och din skapelse låter hur god som helst, måste testas. Tack för tips!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarera och hälsningar, det är jättekul att få veta vilka som är här inne och kikar. Tack! //Petra