onsdag 1 december 2010

Julkalender - lucka #1


Den 1 december idag. Bara dryga tre veckor kvar till julafton och startskottet för alla julkalendrar och den "riktiga" nedräkningen.

I min första lucka bjuder jag er på ett tips på vad ni kan göra med ett gäng gamla virkade dukar. 
Låt dom bli  snöflingsdekorationer, att hänga i fönstret till advent och jul.

Det som behövs är massa virkade dukar (brukar gå att hitta på loppis för bara nån tia) och trälim.

Blanda trälim med några droppar vatten och dränk sedan dukarna i limmet.

Krama ut dukarna och lägg dom plant på en plastpåse att torka.
På bilden här ligger plastpåsen med trycket uppåt, men jag märkte när jag gjorde detta att färgen på påsen släppte lite och färgade några av dukarna. Så lägg dom på insidan av plastpåsen.

Efter ett par timmar är dukarna torra och stela. Knyt då ihop dom med vit sytråd och häng upp dom i fönstret, på dörren eller där du känner att det passar.  

22 kommentarer:

  1. kul tips! känns som mina barn också skulle klara av'et (jag väljer oftast alltför avancerade pyssel och så får de stackarna mest titta på...)

    SvaraRadera
  2. Jag som skulle göra tavlor av mina loppisdukar - nu känner jag min kluven.. ;)
    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Jättefint! Får hålla utkik efter dukar vid nästa loppisbesök;-)

    SvaraRadera
  4. Så fint det var, takk for tipset!

    SvaraRadera
  5. Kul idé, ska höra om inte svärmor har några dukar liggande som hon inte behöver;-)
    Kram

    SvaraRadera
  6. Åh, vad fint det blev. Superbra och enkel idé.
    Tackar!

    /Mia :)

    SvaraRadera
  7. Underbar idé!!!

    M @ Lit de Parade

    SvaraRadera
  8. Vilken underbar idé, det måste jag prova, så söt det blev!

    SvaraRadera
  9. Jättefint! Det ska jag nog pyssla med här hemma någon dag :)

    SvaraRadera
  10. Fiiiint! Vilken bra tips. Spännande att se vad som finns bakom de andra luckorna...:)

    SvaraRadera
  11. Gud så fint och vad idérik du är!

    SvaraRadera
  12. Hej vi var på sal! På Riu Funana som jag förmodar att ni oxå ska till (finns väl bara det för oss svenskar där). Ta med en klänning till varje kväll o några sköna enkla solklänningar/tunikor till dagarna. Skor man kan gå i (blir många olika femminutare)men som ändå är fina. Men mest av allt: ta med ett glatt lekhumör!!! Capoeira på stranden med Dennis o Noi, luftgevär, vattenpolo, aqua gym aqua gym, dart, shuffleboard, beachfotboll o hejdundrande massa vågor! Jag vill åka tillbaka!

    SvaraRadera
  13. Kikar in lite snabbt, för att öppna den första luckan...återvunna snöflingor :). Så fint!
    /helena

    SvaraRadera
  14. Vilket kul tips, det ska jag prova, jag som har en uppsjö av virkade dukar liggande i en låda! Ha en skön dag! Kram Iréne

    SvaraRadera
  15. det blev ju jätte fint ..
    blir lite sugen på att ta efter iden

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarera och hälsningar, det är jättekul att få veta vilka som är här inne och kikar. Tack! //Petra