söndag 8 april 2012

Att tävla i VM


Jag har länge tänkt att jag vill testa att göra ett sånt där kakfat av loppisporslin som man ser både här och där, och nu har jag äntligen fått det gjort.


Dom här kakfaten blev lite av "VM i att engagera så många som möjligt i ett och samma pysselprojekt". Jag tog med mig svägerskan på loppis för att hitta porslinet sen fick svågern borra hål i det. Dagen efter fick man alla tre barnen följa med till Clas Ohlsson för att köpa en gängad stav och muttrar. Mannen gick sedan snällt till grannen för att låna en bågfil så vi kunde såga av staven och slutligen skruvade jag ihop faten.


Så nu har jag två tjusiga fat med engagemang från halva släkten och grannskapet att servera kakor på.

29 kommentarer:

  1. Rolig historia...
    ... och riktigt, riktigt snygga blev de ju med!

    SvaraRadera
  2. Visst är det roligt att göra kakfat! Skulle vilja göra hur många såna där som helst men tja, jag får nog inte plats :-p

    SvaraRadera
  3. Jättefina! Jag har sett de där faten lite här och där och nu blev jag bara ännu mer sugen på att prova själv!

    SvaraRadera
  4. Artige! Og så gøy at du klarte å engasjere flere i arbeidet:)
    Fine puter du hadde sydd:) Skulle ha fornyet litt i sofaen, jeg også:)

    SvaraRadera
  5. Härligt när man kan hjälpas åt! Och att resultatet sen blir så fint! / Annika

    SvaraRadera
  6. Men de blev ju superfina, så det var ju sannerligen ett gott samarbete som ni kan vara nöjda med! :)

    SvaraRadera
  7. Så fina! Och härligt med ett pyssel som engagerar så många.
    Har faktiskt en del loppisporslin hemma som ligger och väntar på att bli något liknande, men jag har inte kommit till skott ännu. Får väl se vilka jag kan få med mig för att kunna bli färdig... :-)

    Hoppas du har en fin påskhelg!

    SvaraRadera
  8. Vilken hjälpsam släkt. Jag ska på aktion imorgon så har jag tur hittar jag något fynd som engagerar hela släkten... Dina fat blev riktigt fina!

    SvaraRadera
  9. Så fiiine!!!
    Kanskje jeg og skal få gjort det en gang:)

    SvaraRadera
  10. Hej! Så himla fina! Vad sugen jag blir på att göra ett också... Kram kram

    SvaraRadera
  11. Himla fint! Du är grym!
    Ha en fortsatt fin påskhelg!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  12. Men oj vad fina!

    Och jag blir inte alls sugen på att ge mig ut på loppis och göra fat... ;-)

    SvaraRadera
  13. Haha, jag säger som ekomamman! ;-) Grattis till fint samarbete och urtjusigt resultat! :-)

    SvaraRadera
  14. Tjusigt! Kul när fler får engagera sig. :) De känner sig säkert jättestolta när de ser det färdiga resultatet. Sådana här fat kan man inte få för många av, bara synd att de tar sådan plats i skåpen.. Kram

    SvaraRadera
  15. Vad fina dom blev! du hade verkligen hittat fina fat!

    SvaraRadera
  16. Hej
    Jättefina fat. Vad heter delen som du avslitar med längst upp. Så att ajg hittar dem på Clas Ohlson :-).

    SvaraRadera
  17. Helt enkelt urtjusiga! Är på gång med något liknande här :)

    Kramar

    SvaraRadera
  18. Superfina! Är det ok om jag lånar bilder på dessa till bröllopsbloggen? Kanske även från dina andra fina grejer? Självklart ger jag dig cred för bilderna och länkar hit till din blogg :)

    SvaraRadera
  19. Haha, de blir nog nöjda om de får smaka lite kakor från fatet också ;) Superfint!

    SvaraRadera
  20. Underbara fat! Blir så sugen att göra ett!!! Måste nog gå på min favoritloppis nästa gång jag åker till mina föräldrar! Var det svårt att borra utan att det skulle spricka?
    Kram/ Ninni

    SvaraRadera
  21. Det blev superfina! Härligt att så många blev involverade i projektet, och tur att man kan låna av varandra. Det blir perfekt att bjuda tillbaka med någonting bakat på faten :)

    SvaraRadera
  22. Hej! Vilka makalöst fina kakfat! :) Och vilken fin blogg du har, riktigt inspirerande. Jag ramlade in här efter ett inlägg hos linkansfru. Hit tittar jag in igen! Ha en fin dag / Helena

    SvaraRadera
  23. Så fina kakfat! Jag skulle också jättegärna göra ett men jag har verkligen ingen plats för ett kakfat så det är lika bra att inte dra igång ett sådant projekt. Faktum är att jag också skulle behöva engagera flera personer för att få det gjort eftersom jag saknar de flesta verktyg!

    SvaraRadera
  24. Mycket tjusiga fat! Jättefina, båda två. Du/ni har verkligen hittat porslin som fungerar tillsammans.

    SvaraRadera
  25. Men hur fäster man staven längst ner? Om man har en mutter under så står den väl inte stadigt? Har flera tallrikar som jag tänkt skulle passa fint till ett sådant flervåningsfat, men har inte fattat hur man ska göra längst ner...

    SvaraRadera
  26. Kul! Du förstå® att där brister det för mig... Jag köper kakfaten, för dte är enkelt... Sen blir dom liggandes eftersom jag varken vågar eller kan borra i faten och sen kommer jag nog aldrig iväg till järnhandeln för att inhandla stav och vad beträffar bågfilen så hade jag behövt en sån för 4 år sen när jag satte upp en för lång gardinstång som sticker ut en halvmeter åt ena hållet... och fortfarande gör det. You get the message. Jag har svårt att avsluta helt enkelt. Så Good for you! Jag önskar att jag kunde avsluta lika bra som du. :D

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarera och hälsningar, det är jättekul att få veta vilka som är här inne och kikar. Tack! //Petra