torsdag 31 januari 2013

Moodboard i januari


Sist vi gjorde moodboards för Fabriken var i oktober och då var det höstens mood som gällde. Nu när det är dags igen är det januari som ska ligga på boarden.


Jag känner mig lite kluven och splittrad. Vet inte riktigt vad jag önskar och hur jag vill ha det. Bara en sån sak som att jag skrivit om det här inlägget fyra gånger nu. Jag slits mellan en enorm längtan efter våren och härliga pasteller och ett förnuft som säger att jag borde njuta av här och nu. Att det faktiskt (och tyvärr) nog är ganska långt tills våren behagar komma på riktigt. Åka pulka och skidor, gå på soliga vinterpromenader, dricka varm choklad och klappa på frostnupna rosiga, barnkinder.

Ja, jag låter pastellerna ligga lite i bakgrunden ett tag till, sneglar lite längtansfullt mot dom då och då men njuter av vinter och vitt istället.


Ambivalent och osäker... ja, det är jag. Men en sak vet jag i alla fall att jag vill ha. Stjärnor. Jisses, vad jag går igång på stjärnor just nu. Som skålar, på ljusstakar, som dekorationer, på kläder. Och smycken. Oh, så jag längtar till dom örhängen kommer som armbandsvariant. 


Doften som sniffats mest i januari är helt klart Mörk vanilj från Lilla Bruket. För alla doftljusfrälsta som ännu inte doppat sina näsor i denna är den ett måste. Ren njutning.


Blommor, naturligt, enkelt, svart, vitt, stickat, levande ljus och värme. Med dom orden beskrev jag höstens moodboard. På många sätt är jag där fortfarande. Men med mindre svart - jag gör allt för att få in ljuset nu. Och mindre stickat och varma material. Jag går mot det lite mer avskalade och klara. På de lediga platserna efter det svarta och det stickade adderar jag glas och klara material och en c-vitaminboost utan dess like (allt för att slippa de elaka förkylningarna som verkar ha landet i sitt järngrepp)

Hos Fabriken hittar ni idag fler januari-moodboards att inspireras och njuta av.

13 kommentarer:

  1. Jumbo-apelsiner är ju så goda. Jag vill ha en varje dag! Visst är det lite svårt att vara i nuet, speciellt i januari...

    SvaraRadera
  2. Hej,
    Jag tror vi är många som känner som du. Den där känslan eller snarare hoppet om att våren snart är här, samtidigt som man ju vet att så är det i n t e!!

    Men längtan är skön samtidigt som man får njuta av nuet.
    Hälsningar Monica också drickande en massa apelsiner!

    SvaraRadera
  3. Vilka härliga färger, tar till mig dem.

    SvaraRadera
  4. Mycket av mitt januari där också, apelsiner har vi massor av hemma varje dag nu, jag älskar att pressa juice! Och igår gjorde jag sorbet med citron i. Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  5. Ja, här är en familj som sitter fast i järngreppet! Attjo!

    Så fint och en massa tittgodis att vila ögonen på. Jag håller med om att det är svårt att inte längta för mycket efter våren utan njuta här och nu. Det är väl människans dilemma på något vis - att alltid vara på väg någon annanstans. Men så länge vi påminner varann och försöker lite varje dag så kommer vi långt ändå. Och vips! så är vi inne i pastell-tiden igen! (Och börjar längta efter sena grillkvällar och ljumma bad...) ;)

    SvaraRadera
  6. Så härligt vintrigt du gjort! Förstår din kluvenhet, jag längtar också som en tok efter våren! Och apelsiner... dem glömde jag ju på min moosboard, har ju varit ett stort inslag här i januari!
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  7. så härliga bilder petra!!!!!
    och det där ljuset, näe, jag kan bara inte ha fler doftljus nu ... gah!

    kram!

    ps. vad fin din lilla illustration var!!!!!! på brickan menar jag :)

    SvaraRadera
  8. Mörk vanlij säger du... måste sticka näsan i den snarast. fast tyvärr tycker jag inte att deras förpackning är full pott.. Lite intetsägande, om man får vara lite sur-tant.

    och TUSEN tack för sms-tipset. jag hade verkligen inte lyckats nosa upp det annars. Vad helt inne på den internationella banan. Kram!

    SvaraRadera
  9. Vilken fin moodboard du gjort! Tycker verkligen du lyckats fånga härliga januari på ett kreativt sätt!

    Ha en skön avlsutning på veckan!

    SvaraRadera
  10. Jag har inte doftat på mörk vanilj men citrongräs är helt underbar!

    SvaraRadera
  11. Härliga bilder! Vi har lov bara, ingen semester tyvärr. Om inte Tibro räknas:)

    SvaraRadera
  12. Vilka härliga bilder, jag känner ju nästan doften av ljuset! ;) Och så blev jag sugen på apelsiner! Och januari är väl lite så.. att man vill ju göra allt på en gång!

    SvaraRadera
  13. Härliga bilder, nu måste jag bunkra upp med apelsiner tror jag minsann.

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarera och hälsningar, det är jättekul att få veta vilka som är här inne och kikar. Tack! //Petra