lördag 16 november 2013

Paketkalender, check!


Efter grundligt research på ett aldrig sinande inspirationsmecka, mycket funderande och noga övervägande bestämde jag mig ändå för att gå på den gamla devisen; Keep it simple. 


Valet för årets paketkalender föll således på tjugofyra papperspåsar sydda av överbliven tapet, ihopknutna av rivna tygremsor.


Innehållet till fem av de tjugofyra paketen är klart och det blir en nostalgitripp utan dess like. Minns ni de ludna små djuren från byn Sylvania, från när ni var små? Det blir ett kärt återseende från barndomen när familjen Ekorre flyttar in hos oss i advent.


Men sen då? Nitton paket kvar. Vad fyller ni era paketkalendrar med?

13 kommentarer:

  1. Jag har barn i ålder 7 och 8 år så jag tycker det är jättesvårt att komma på nåt till kalendern. Jag är inte klar och saknar själv ideér men så här långt har jag lagt i: Cerat, tuggummipaket, tandborste, tandkräm, glaskulor köpta på loppis. Ska leta upp något av mina garnnystan och en virknål att lägga i eftersom de tycker att det verkar spännande.

    SvaraRadera
  2. Vilken bra ide', perfekt att få användning av den överblivna tapeten oxå!! Duktiga du. Kram

    SvaraRadera
  3. Åh, skogsfamiljerna är underbara! Min lillebror hade en sån familj!, har funderat på att skaffa såna till barnen. I paketkalendern till mina barn (2 och 5 år) kommer det att bli klistermärken, bokmärken, fina färgpennor, pixieböcker, mini-pysselblock, nyckelring, washi-tejp mm. Hade tänkt att de skulle få öppna varsitt paket varannan dag för att hålla paketfrossandet på en måttlig nivå, undrar om det funkar...

    SvaraRadera
  4. Jag brukar ha godis hälften av dagarna (typ chokladkalender), småsaker som fina gem, block, sudd, minibyggsatser några dagar och aktiviteter i resten (till exempel cafébesök, bio, spelkväll, cykelutflykt (kanske snarare skidutflykt i Sverige?), en timmes högläsning eller legobygge när barnen var mindre). Jag har precis planerat färdigt årets kalender nu.

    SvaraRadera
  5. förra året hade vi en aktivitetskalender... och i år lär det nog inte blir nån med alldeles för mycket på schemat. Men ett år fanns där frisörgrejer i, efter 24 dagar kunde vi leka frisör hur mycket vi ville!

    SvaraRadera
  6. Va, finns de att köpa?! Vilken nostalgi. Trodde de var helt borta. Jag älskade de djuren när jag var liten, lekte med dem så mycket! Och nu har min äldsta dotter fått mina gamla familjer. Ska nog bli ett köp här också.
    I vår kalender kommer det att finnas godis på lördagarna, mycket hårsnoddar och hårspännen (dagis verkar äta upp sånt), strumpor, fingervantar, varsin egen sax...och så kanske en ny Sylvania-familj då ;-)

    SvaraRadera
  7. ÅÅÅÅ, jag kommer ihåg :) Här har vi ett rullande schema så att de öppnar paket var tredje dag. På lördagar får alla tre godis i paketet. Detta gör det mycket lättare för mamman då det bara är sju paket var. Några av de saker som finns med i år är pysselgrejer, miniräknare, hårgrejer och inte att förglömma....pruttslajm ;)

    SvaraRadera
  8. Å de där små figurerna kommer jag ihåg att mina kusindöttrar lekte med och jag fixade kläder förstås :) Lycka till med att fylla dina små paket, lego var poppis hos mig. Ha en fin söndag Karin

    SvaraRadera
  9. Det där blir ju jättefint. Lilla Lexie är lite för liten än för en kalender men jag laddar till nästa år.
    Tack för inspon :D
    Ha en fin söndag

    SvaraRadera
  10. NU finns det ju alldeles för mycket inspiration till julkalender tips. Och man har ju liksom varken tid och barn så det räcker till alla. Nu har jag iallafall lyckats övertala alla tre om att Mamma faktiskt MÅSTE göra deras adventskalender. Så var det bara tiden kvar, hur får man mer tid.

    SvaraRadera
  11. Skogsfamiljerna finns ju även som film, jag och mina syskon skrattar gott åt klippen på youtube ibland. Kan ju inte gå fel med skurkar som "krockesmocke" och "fladde". ;P

    Jag gillade alltid pysselgrejer bäst i mina paketkalendrar när jag var liten; Glitterlim, häftiga pennor, bokmärken, klistermärken, färgade papper osv.

    Även saker man kan "bygga". Små legosatser och små pusselsatser.

    Och sykort! Det bästa var när det fanns sykort i paketen. :P

    SvaraRadera
  12. Åh jag funderar på samma sak. Dom har redan så mkt, Ich man vill ju inte köpa Skit! Nu ska jag lösa kommentarer egna och se Im jag får några tips!

    SvaraRadera
  13. Vi har några presenter (playmobilgrejer från Blocket och pärlplattor). Sen även lördagsgodis, badbomber (typ "idag blir det BAD), en del utflykter (julmarknad, lekland), upplevelser (baka julgodis, baka pepparkakor...) och annat (välja middag, vara hos farmor, farbror kommer på middag, sova över hos farfar...). Hoppas det går hem :-)

    /Catharina

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarera och hälsningar, det är jättekul att få veta vilka som är här inne och kikar. Tack! //Petra