söndag 1 juni 2014

Hej och välkommen juni!

 
Juni gjorde en storslagen entré idag med sol och ljumma vindar och jag skaffar numer mina färska blommor i naturen istället för hos gubben på torget. Gött!
 
 
Ni som följer mig på instagram (@petranuhma) vet ju att vi sedan ett par veckor tillbaka inte kan vara på balkongen eftersom paret Björktrast byggt bo och fått ungar i en av våra blomkrukor. Efterforskningar på nätet säger att fågelungarna borde vara flygdugliga och flytta hemifrån inom några dagar. Då planerar jag att återta mig balkong och fylla den med en dignande örtträdgård i miniformat a la Ikea.
 
 
Rabarbersäsong på allvar. Planerar att testa den här, baka den här, smaka den här, smutta på den här och kanske, kanske våga mig på dom här.

 
Barn i stan levererade igen. En lördag helt utan planer och idéer räddades bästa tipssajten för alla oss med barn i Stockholm. På Galärvarvet stod en isbrytare, ett fyrskepp och en torpedbåt öppna och redo att utforskas av en nyfiken 6-åring.
 
 
Det vore ju fantastiskt - men tyvärr inte särskilt troligt - om juni fortsätter leverera på samma goda sätt som idag. Eventuella gråa dagar kan lysas upp av total jag-måste-hämta-andan-vacker bildfrossa härifrån.
 
 
Startskottet för släktens födelsedagssäsong har gått. Fyra kalas inplanerade i juni. Juli är lite lugnare för att sedan klämma till med åtta (!!) släktfödelsedagar i augusti (inklusive min egen) plus vår bröllopsdag. Med andra ord gott om tillfällen att testa dessa snitsiga japanska inslagningar med fina tyger.
 
 
Japp, det är exakt vad det ska bli. Viggo fyller år i veckan som kommer och har beställt ett djungelkalas.
 
Hej och välkommen juni! Hoppas du planerar att ta väl hand om oss och att du kommer kännas lite längre än din företrädare maj.

4 kommentarer:

  1. Rabarber- jag blir tossig finns ju så mycket gott man kan göra med dem- är duktigt avis på alla som har rabarber just nu….Ja snart borde ni kunna flyta tillbaka och erövra er egen balkong igen;)Så snyggt Ikea har gjort det!! Ha en fin fin vecka. Kram

    SvaraRadera
  2. Vilket härligt inlägg, blir alldeles glad i kroppen!!! Härliga juni!!!

    SvaraRadera
  3. Vad härligt med björktrastar som hyresgäster! Fint av dig att låta dem ha balkongen för sig själv ett tag :-)

    SvaraRadera
  4. Mmmm, macarons med hallon, rabarber och kardemumma låter som en vinnande kombo. Det är ju för himla gulligt att er balkong tagits i besittning men jag förstår du längtar efter att boa in dig och lite grönt.

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarera och hälsningar, det är jättekul att få veta vilka som är här inne och kikar. Tack! //Petra