onsdag 27 mars 2013

Helt oavancerade avancerade pastellägg



Det var redan förra åter, eller kanske förr-förra som jag såg dom här äggen hos Martha, men inte förrän i år har jag testat att göra egna. Dom såg ju så avancerade ut. Men icke. Dom var totalt oavancerade att  få till.


Ägg, vatten, karamellfärg, vinäger, nylonstrumpor och små löv och blad är allt som behövs.


Spänn fast bladet kring ägget under en bit av nylonstrumpan. På några av äggen klippta jag ut ett hjärta av bakplåtspapper och satte fast istället. Funkade precis lika bra.


Sedan är det bara att lägga ner ägget i ett glas med vatten, någon matsked vinäger och karamellfärg.

Nu är det visserligen helt opedagogisk att jag har gul karamellfärg på bilderna för just den färgen funkade inte alls. Den syntes knappt på äggen. För att få de gula äggen tog jag istället curry. Men den röda, lila och blå karamellfärgen fungerade helt utan anmärkning.


Svårare än så var det inte. Ett gäng pastelliga ägg som ser väldigt avanderade ut men som i realiteten var helt oavancerade att få till.

Och som jag precis förkunnat på Instagram (@petranuhma om ni vill följa mig) så: Nu startar jag påsken! Idag kommer en kompis hit för att göra påskgodis, imorgon gissar jag att det blir stor påhälsning små påskkärringar och påskliljorna står omplanterade i champangeglas så dom hinner slå ut och pryda påskdukningen på fredag och lördag.

4 kommentarer:

  1. Va fint det blev. Gillar speciellt de lila med lövet!

    SvaraRadera
  2. Sv: Ja, jag vet, massor av fina lägenheter, så man blir sugen på att flytta :)

    Haha, jag känner igen det där, man hittar en massa pysselidéer som man tänker att man vill göra, sen tar det flera år. Verkade ju väldigt enkelt det där. Själv färgade jag ägg med lök, rödbetor, gurkmeja o en massa olika saker förra året men de blev mest tråkigt gulbruna allihopa, får prova med karamellfärg i stället verkar ju bättre :)

    SvaraRadera
  3. Kikar in för att önska dig glad påsk!
    Ha det så bra!
    Kram Jossan

    SvaraRadera
  4. Fina! Här blir det nog äggmålning med kritor strax innan de äts upp ;-)

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarera och hälsningar, det är jättekul att få veta vilka som är här inne och kikar. Tack! //Petra