lördag 13 juli 2013

På besök i ett hus på Öland


När vi var nere på Öland i veckan så passade vi bland annat på att hänga lite med några vänner som har sommarhus där. Ett sånt där ljuvligt gulligt litet hus som gör att man får lust att på studs säga upp sigg, sälja av det man har hemma i stan och köpa ett hus på landet.


Fixat och fräscht men fortfarande i gammal lantlig stil och med en hel uppsjö av fina loppisfynd. 


Allt i huset går i blått. Matchat med de blå köksluckorna och den fina tapeten bakom diskbänken. 


Blått och blomster.


Och det fantastiska gamla slagbordet som de förra ägarna frågade så ödmjukt och vänligt om dom kunde få lämna kvar på vinden för att det var så tungt att bära ner och kasta. Öhh... ja tack, det skulle väl kunna gå bra! 


Carl Malmsten-säng hittad på loppis för en hundring, funkar lika bra som tv-soffa. 


Eftersom det här är ett landställe helt i min smak - alltså lantligt, gammalt och fint men ändå med moderniteter som rinnande vatten och inomhustoalett - så tjänar dasset som skydd för solen och glassbänk istället.  


Man känner helt klart ingen stress att lämna Jenny och Jonas fina hus i Löt på Öland.

6 kommentarer:

  1. å, så underbart mysigt... precis ett sånt där litet ställe är ju drömmen. Min husvagn står sej slätt mot det! :-)

    SvaraRadera
  2. Vilket underbart hem!!! Precis vad jag skulle göra år 2001. Jag hade redan sagt upp mig, hittat ett hus utanför Norrtälje eftersom farfars bror gick å dog och där skulle jag bo. Sälja lägenheten på Kransbindarvägen för en mille å inreda med udda porslin, ingen stol lik en annan och massor av trasmattor och loppis dukar. Ja. Men sen drog jag till Seychellerna och träffade en rätt trevlig amerikanare där redan samma dag jag landade och ja, resten är historia. Så kan det gå.
    Torpet har jag dock tagit över, eller rättare sagt min bror. Det är dit vi åker på somrarna och njuter av Sverige och allt det svenska. Nu på onsdag flyger vi. Jag längtar.
    Kram
    Ha en härlig sommar
    Annette
    My Rose Valley

    SvaraRadera
  3. Vilket härligt hus! Nästan som om tiden stått stilla där.
    Jag skulle också gärna vilja åka till Öland, det är faktiskt det enda landskapet i Sverige där jag hittills aldrig satt min fot.

    SvaraRadera
  4. Vilket underbart litet torp :)
    Ha de gott. Catarina

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarera och hälsningar, det är jättekul att få veta vilka som är här inne och kikar. Tack! //Petra