lördag 22 december 2012

Dan före dan före dopparedan


Jag tror vi ligger rätt bra i fas inför måndagens festligheter. Alla julklapparna utom en är införskaffade och de flesta av dom är inslagna. Knäck och praliner står färdiga i kylen. Lista är skriven för matinköpen. Den sista pyntkartongen är hämtad från källaren. Och det enda man vågar sig på att variera på julbordet - efterrätten- är planerad. Övriga rätter har väl liksom en stående bokning från förre året och året innan dess och året innan dess och året innan dess...


Igår gjorde jag det sista stora blomsterinköpet innan jul. Jag var långt ifrån den enda. Det var större ruljans och längre kö hos blomstergubben på torget än på Systemet. Jag förstod snabbt att här var det Djungelns lag som rådde och knep åt mig den sista vita minijulstjärnan framför näsan på en snopen tant. Hon hade dock precis knipit de sista röda snitt-Amaryllisarna framför näsan på en annan tant (som högt och tydligt vädrade sitt missnöje), så det tyckta jag att hon kunde tåla. Ja men ni fattar... kaos hos blomstergubben på torget.


Någon julgran har vi inte än. Den är det tradition att ta in och klä dagen innan julafton (men det kliar redan så mycket i mina granpyntarfingrara att risken är stor att den får komma in redan idag), men pyntet som ska vara i den ligger redo. Pärlade snöflingor, dekorerade pepparkakor och kulor från Rusta. Jag älskar färgen på kulorna. Det var kärlek vid första ögonkastet när jag såg dom. Möjligtvis att jag slänger på några kottar och kanske en och annan minitomte på granen också. Och så massa lampor såklart. Så den sprider det där perfekta, mysiga skenet i vardgsrummet.


Kvar att fixa och planera är juldukningen. Jag tänker mig tallris, pepparkakor och massa ljusstakar och vaser i glas. Blir nog en sväng förbi lördgsloppisen idag för att se vad som bjuds på glashyllan.


Jo, men jag tror nog vi ligger i fasoch faktiskt ska kunna mysa och njuta lite av helgen och fira fjärde advent i lugn och ro imorgon.

Nu: frukost och sen ut i pulkabacken. Vi firade tidig jul med min bror igår innan dom åker till Öland och Viggo fick en sprillans ny snowracer i sitt paket. Lycka!

Önskar er en härlig (och stressfri) lördag!


7 kommentarer:

  1. ja visst är kulorna fina ....fyndade dessa igår också på Rusta ...men valde även de gröna...och blir full i skratt när jag läser om tanten på torget ..och så funderar jag på om du möjligtvis kan bo i Växjö??..min syster ringde imorse och skrattade och berättade om tanterna på torget som hade snudd på hamnat i slagsmål över snittamarylliserna. Farligt det där med julblommor ;)

    önskar dig en fin, fin Jul.
    kram

    Pernilla

    SvaraRadera
  2. Våra fina julblommor har alla lagom till jul blommat över :P Inga planer på att köpa nya heller eftersom vi inte är hemma så mycket from nu.
    Låter skoj med lite intriger på torget ;)

    SvaraRadera
  3. Nä, några nyheter på julbordet blir det inte här heller :-) inte ens efterrätten, som alltid blir ris a la malta när vi firar hos mannens familj. Men på juldagen är det jag som bestämmer ;-) Då blir det pepparkaksglasstårta med lingonsås. Ha en riktigt god jul!

    SvaraRadera
  4. Ack den som ändå hade en blomstergubbe på ett torg. Men såna finns tyvärr inte här. :)

    SvaraRadera
  5. jag har varit på loppisrunda idag och gjort inköp till juldukningen... udda glasljusstakar och silverfat på fot blev det. Nu ska jag bara försöka rafsa åt mej några blommor imorgon, så är vi också i fas sen! :-)

    SvaraRadera
  6. Ruskigt fina julkulor du har hittat! Nu när jag såg dina fina blommer kom jag på att iår har jag sjutton inte köpt en endaste liten julblomma...jaja...det blir ju jul iallafall ;-)!

    SvaraRadera
  7. Vilka bilder, Petra! Så fint. Och kulorna ja jag säger då det.
    Här står grytorna och puttrar.. och pepparkakspannacotta, och rimma ska jag göra ikväll. och pynta och stryka duk. Och faktiskt, jag känner mig väldigt lugn och harmonisk. Julfridens.

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarera och hälsningar, det är jättekul att få veta vilka som är här inne och kikar. Tack! //Petra